شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان اعلام کرد:

رشد ۷۴ درصدی اعتبارات گیلان در سال جاری | تخصیص ۵۰۲ میلیارد تومان برای مهار آبهای سطحی

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۲۳:۰۷ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، از رشد ۷۴ درصدی اعتبارات استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برای فصل کشاورزی ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که از این رقم ۵۰۲ میلیارد تومان برای مهار آب‌ها بوده است.

به نقل از ایسنا،محمدرضا رستمی  در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص اعتبارات استان گیلان در سال جاری، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان گیلان در نظر گرفته شده بود که جذب شد.

وی افزود: از این رقم حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان آن از ردیف‌های استانی است که نسبت به سال ماقبل رشد حدود ۷۴ درصدی را نشان می‌دهد. به بیان دیگر از جدول(۱۰ ج) که جدول سهم استانی است، سهم چهار درصدی را جذب کردیم و با توجه به اینکه از لحاظ جمعیت دو درصد جمعیت کشور و از لحاظ مساحت کمتر از یک درصد مساحت کشور را دارا هستیم، سهم چهار درصدی مناسب به نظر می‌رسد، اما کفاف نیاز استان را نمی‌دهد و برای توسعه استان، اعتبارات بیشتری نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه آخرین تخصیص اعتبارات عمرانی در ۱۱ ماهه امسال حدود ۵۰ درصد و اعتبارات هزینه ای حدود ۱۰۴ درصد بوده است، تصریح کرد: تا پایان سال فرصت داریم و قرار شد دولت اعتباراتی را تامین کند؛ بنابراین میزان تخصیص در سال جاری بالاتر خواهد رفت، زیرا اواخر سال معمولا منابع درآمدی دولت بیشتر بوده و میزان تخصیص ها نیز افزایش می یابد؛ بنابراین پیش بینی می شود که تخصیص به بالای ۷۰ درصد برسد. در همین راستا کمیته جذب را از ماه های پیش فعال کردیم تا از حداکثر منابع مربوط به استان بهره مند شویم. همچنین مجوز استفاده از صندوق توسعه با همراهی بانک مرکزی نیز موجب خواهد شد تا به استان ها کمک بیشتری شود.

رستمی از توزیع اعتبارات شهرستانی براساس دو شاخص جمعیت و محرومیت خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها موظف هستند براساس دو شاخص جمعیت و محرومیت، اعتبار را بین شهرستان‌ها و با توجه به فصول مختلف توزیع کند. در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نیز براساس اولویت‌های سند آمایش سرزمین، پروژه‌ها با محورهای مختلف کشاورزی، گردشگری و... مشخص می‌شوند. همچنین درخصوص مهار آب‌های سطحی و نظایر آن نیز اعتبار تخصیص می‌باید.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده نظارت بیشتری توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان بر پروژه‌های استانی انجام خواهد گرفت، عنوان کرد: بیشتر از قبل پیشرفت فیزیکی همه پروژه‌ها توسط همکاران مرتبط در سازمان و همچنین همکاران شورای فنی استان بررسی و نظارت خواهد شد و سپس در کمیته جذب، گزارش‌ها بررسی خواهند شد؛ بنابراین عملکرد دستگاه‌ها در مورد اجرای دقیق و به‌موقع پروژه‌ها بررسی خواهد شد و در صورت قصور، از ابزارهای قانونی برای تسریع در کار استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در پاسخ به این سوال که سهم گیلان از تهاتر نفت چقدر است، گفت: یک سری از پروژه‌ها به صورت ملی است و تهاتر نفت به صورت ملی انجام می‌شود، یعنی دستگاه‌هایی که اعتبارات ملی دریافت می‌کنند، به صورت تهاتر نفت هم می‌توانند کار کنند؛ مانند احداث بزرگراه، سد، راه‌آهن؛ در واقع در وزارتخانه‌های مرتبط بخشی از منابع لازم برای چنین پروژه‌هایی می‌تواند از تهاتر نفت تامین شود.

وی با اشاره به تدابیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای خرید برنج از کشاورزان که در انبارها مانده، اضافه کرد: کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اهتمام ویژه‌ای، فراتر از فعالیت عادی، کار را پیگیری می‌کند لذا در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به گیلان نیز نمایندگان محترم و استاندار بر روی موضوع برنج و چای و برطرف کردن دغدغه‌های چای‌کاران و شالی‌کاران خیلی تاکید داشت. در مورد چای خوشبختانه تعهدات دولت انجام شد و در مورد شالی‌کاران نیز سازمان تعاون روستایی و سازمان‌های مربوطه را فعال کردند. در دی ماه ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارها مانده بود، ولی از آن موقع با تدبیری که اندیشیده شده و خوشبختانه روزانه ۵۰۰۰ تن برنج توسط فروشگاه های بزرگ و یا خریداران بزرگ برای عرضه در فروشگاه ها، رستوران ها، شرکت ها و یا ارسال به استان های دیگر خریداری شده که با این کار ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارها در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تن رسیده است؛ البته با توجه به ظرفیت خرید، نگهداری و توزیع برنج، این فرایند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی از وظایف سازمان مدیریت است، ادامه داد: گیلان استانی کشاورزی است و لذا برای تکمیل سدهای لاستیکی و دیگر سدها اهتمام ویژه داریم؛ با توجه به اعتبارات گیلان در سال جاری، برای فصل کشاورزی ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که از این رقم ۵۰۲ میلیارد تومان برای مهار آب ها (سدهای لاستیکی، سربندها و شبکه های آبرسانی) بوده است. اکنون نیز پنج سد اصلی در استان داریم که تقریبا بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ از جمله سد دیورش، سد پلرود، سد شهربیجار، سد لاسک و سد دیلمان؛ همین سدها نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آبگیری و تکمیل شبکه نیاز دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه سد دیورش حدود ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: طبق برآوردی که شده، سد دیورش حدود ۳۸۵ میلیارد تومان لازم دارد تا به اتمام رسیده و تکمیل شود.

رستمی با تاکید بر اینکه سدهای استان دومنظوره هستند، افزود: آب این سدها هم برای کشاورزی و هم برای شرب مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ۶ سد لاستیکی هم داریم که بعضی صد درصد به اتمام و بخشی از آن به بهره برداری رسیده؛ مانند فخرآباد و بقیه سدهای لاستیکی نیز با اهتمام و پیگیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، وزارتخانه مربوطه و سازمان مرتبط استانی ان شاءالله به زودی تکمیل شوند، چون بحث آب در استان اولویت دارد و دستگاه های مرتبط استانی برای جذب اعتبارات لازم، فعال هستند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان